Scenic world Blue Mountains

8 mei 2015 - Leura, Australië

Vandaag zijn we de hele dag in scenicworld (http://www.scenicworld.com.au)  in de Blue Mountains geweest. Het is een soort atractiepark, maar niet zoals wij dat kennen.

Het park ligt in het regenwoud en heeft 2 grote kabelbanen en 1 zeer steile trein (de steilste in de wereld)

De kabelbanen en de trein brengen je ieder naar andere plek in het park. We begonnen met een kabelbaan die ons lager in het woud bracht. Daar beneden was er een wandeling uitgezet van ongeveer een uur lopen. Onderweg werd er via bordjes het één en ander verteld over de bomen en planten.

Na de wandeling konden we met de zeer steile trein weer terug omhoog.

Met de andere kabelbaan werden we naar de overkant van een diepe vallei gebracht. Daar vandaan maakten we een wandeling langs de rotsen richting de “three sisters”.
Gisteren lazen we op een bordje vlak bij de drie dames dat het pad vanaf daar gesloten was, maar vandaag bleek dat we via het pad waar we vandaag op terecht kwamen ook in de buurt van de “three sisters” konden komen.

De Three Sisters is een bekende rotsformatie. Ze staan dichtbij het plaatsje Katoomba, waar ze boven de Jamison-vallei uittorenen. Het is één van de bekendste attracties van de Blue Mountains'. De namen van de zusters zijn Meehni (922 m), Wimlah (918 m) en Gunnedoo (906 m).

De rotsformatie is gevormd door erosie. Het zachte zandsteen in de Blue Mountains is makkelijk te vervormen door de wind, regen en rivieren. Zodoende zijn de toppen rond de Jamison-vallei langzaam afgesleten. Formaties zoals de Three Sisters ontstaan als water in kleine spleten in de rotsen sijpelt, waardoor de spleten langzaam groter worden. Uiteindelijk zal de rotsformatie helemaal eroderen en er van de vormen niets meer overblijven.

Om het toerisme te stimuleren is een volksverhaal rond de rotsformatie gecreëerd. Deze wordt onterecht verteld als een eeuwenoude Aboriginal-legende die vertelt dat drie zussen verliefd werden op drie mannen van een andere stam. Het was echter volgens hun wetten verboden met ze te trouwen. Er ontstond een gevecht. Om de zussen te beschermen veranderde een wijze ze in steen. Jammer genoeg overleed de wijze tijdens het gevecht en kon niemand ze weer terug veranderen.

We waren voor zonsondergang terug in het hotel en gaan we vanavond niet meer op pad.

Wat foto's van vandaag zijn ook geplaatst op de weblog.

Morgen vertrekken we hier weer en gaan we naar  de wijnstreek Hunter Valley. Daar blijven we 1 nacht.