Relax dagje.

24 mei 2015 - Espiritu Santo, Vanuatu

Vandaag hebben we een zeer rustig dagje.

Vlak na dat we wakker werden  hoorden wij ineens wat gespartel. Er bleek een gekko in het glas welkomst drankje naast het bed gevallen te zijn. Snel wat foto’s genomen en daarna het diertje bevrijd.

We werden om 08:15 uur opgehaald voor onze excursie naar de blue hole. We reden een half uurtje over het eiland richting het startpunt. Onze chauffeur vertelde het één en ander onderweg over de omgeving. Het eiland Santo is niet door cycloon Pam geraakt en dat is goed te zien. Het eiland is prachtig intact, alle bomen en huizen staan er prima bij.

Aangekomen bij de Riri rivier stapten we in de klaar liggende halve boomstam kano en werden we naar de bluehole gevaren. Het water is bijzonder blauw van kleur en super helder.

Bij de blue hole doken we het water in. Er iets over schrijven is niet voldoende, de foto’s zeggen veel meer en ook een filmpje wordt geplaatst, maar het internet is traag dus het zal nog een 1,5 uur duren eer de film online staat (rond 09:30 uur Nederlandse tijd). De URL is: http://youtu.be/SuMzimgkWAM Kijk en geniet mee.

Op de terugweg van de Riri rivier naar ons hotel reden we langs een klein stalletje waar groente en fruit werd verkocht. Daar hebben we wat sinaasappels (groen), komkommer, een kokosnoot en bananen gekocht. Grappig was een klein jongetje wat onder de tafel met een kruiwagen aan het spelen was. Let op de slippers die hij aan heeft.

Tegen lunchtijd waren we terug in ons hotel en zijn we naar het centrum van het dorp gelopen waar een grote groente en fruit markt was.

Naast de markt zijn een tiental kleine keukentjes met loketjes en een tafel. Op Ambrym hadden we van franse toeristen gehoord dat we bij keukentje nummer 6 moesten zijn. Wij gingen aan tafel bij keuken 6 en bestelden een vegetarisch gerecht en voor Jaap een vis gerecht. We kregen een bord vol en het was erg lekker. Zo lekker hebben we hier op Vanuatu nog niet gegeten. En zeker ook niet voor deze prijs. We betaalden maar een kleine 6 euro voor deze 2 overheerlijke vol gevulde borden, inclusief vers gemaakt grapefruitsap. Een hele leuke manier van uit eten gaan.

Terug lopend naar het hotel hebben we wat inkopen gedaan en geld gehaald. De rest van de dag zullen we niet veel doen. De darmen van Jaap en de enkel van Irene hebben nog wat rust nodig voor de intensieve dag van morgen. Dan gaan we de millenniumcave  lopen.

1. Siet en Herman:
    Dag Jaap en Irene,
    De wereld is anders aan de andere kant.
    Prachtig! Nog veel plezier
    Siet
  2. Pim:
    Erg indrukwekkend! Met recht afzien! :/
  3. Els:
    24 mei 2015
    dat ziet er lekker uit, lekker rustig doen, morgen veel plezier.