Onderwaterwereld

26 mei 2015 - Espiritu Santo, Vanuatu

Een ontspannen dag vandaag. Rond 09:15 uur werden we opgehaald en reden we naar de opstapplaats voor het boottochtje op zoek naar zeekoeien en zeeschildpadden. Dit tripje hebben we geboekt als alternatief op de eerste excursie die geannuleerd was.

We hebben beide dieren gezien, maar helaas alleen vanaf boven water. Zwemmen met de dieren mag niet meer, maar ze zijn ook behoorlijk schuw, dus vermoedelijk lukt het onderwater ook niet meer om dicht bij te komen. De foto’s zijn dan ook niet fantastisch mooi, maar aardig om te hebben.

Vanaf de plek waar de zeekoeien en schildpadden te zien waren voeren we naar een rif. Daar hebben we meer dan een uur rondgezwommen. Het rif is erg mooi met heel veel verschillende kleuren en maten van koraal. Ook heel veel vissen gezien met de prachtigste tekeningen en kleuren. Dit op de foto zetten is erg lastig, maar we hebben een paar leuke kunnen maken.

Na het tochtje aten we de lunch bij het hotel waar we opgestapt waren. Na het eten een zeer kort wandelingetje naar een blue hole die wat minder spectaculair was dan die van een paar dagen geleden.

Vervolgens gingen we met de taxi terug naar ons hotel. Er rijden hier taxi’s die heel klein zijn. Het zijn Deawoo Matiz autootjes die de chauffeurs voorzien hebben van knuffel bij de voorruit. Erg leuk. De standaard vraag is altijd waar we vandaan komen en men gok steevast op “Gemany”. Als we vertellen uit Holland te komen, dan komen de woorden “good footballteam”. Het Nederlands voetbalteam is behoorlijk populair hier in Vanuatu, ze kennen veel namen van de spelers en dat is leuk om te horen. Van Persie, Robben, Sneider, Klaasie.

Na het schrijven van de weblog gaan we onze tassen weer inpakken, want morgen vertrekken we naar het eiland Tanna. Daar hebben we naar verwachting ook weer toegang tot het internet, maar uiteraard, zoals altijd, is dat nooit zeker.

1. Els:
    26 mei 2015
    valt wel mee hoor de foto`s, geven een goede indruk. Mooi dat je de zeekoe hebt gezien,
  2. Frida:
    26 mei 2015
    Wat een prachtige reis maken jullie toch. Ik verheug mij alweer op de film die jullie hoop ik weer aan het maken zijn.
  3. Papa & Mama:
    26 mei 2015
    Jullie mailden: De URL is: http://youtu.be/SuMzimgkWAM Kijk en geniet mee. Toen werkte de link niet, maar met weglaten van Kijk werkte de URL wel. Dom, want natuurlijk hoorde het woord Kijk niet bij de URL. We kregen toen de URL https://www.youtube.com/watch?v=SuMzimgkWAM&feature=youtu.be en toen hebben we Tarzan Jaap in de Blue Hole kunnen zien. Een geweldige prestatie, maar Jane hebben we gemist. We hebben het geluid goed hard gezet en konden het gesprek en het geluid van het water goed horen.
    Nu weer nieuwe avonturen op Tanna. Op internet staat bij Wikipedia een verhaal over een cargocult op dit eiland. Misschien interessant voor jullie http://nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Philipbeweging
  4. Carla:
    26 mei 2015
    Ja, leuk, Jaap in de lianen!!!
  5. Theo en Hettie:
    Leuke foto's hoor.
  6. Els:
    27 mei 2015
    ja hoor, hebben hem ook gezien. Nu Irene nog. Wat een helder water, mooi hoor. Is wel afzien he. ( grapje )