Lamington National Park

13 mei 2015 - Tanna, Vanuatu

Het is nu bij ons bijna 20:00 uur en we zijn moe. We hebben veel gewandeld vandaag,

We stonden vroeg op voor onze wandeling met een gids om vogels te spotten, de wandeling begon om 06.45 uur. We hebben redelijk wat vogels gezien, maar de groep was groot zodat we niet van alle vogels foto's hebben kunnen maken. In de latere wandelingen hebben we soms dezelfde, maar ook andere vogels gezien.

Na de vroege wandeling van een uur stond er voor 09.00 uur een 2,5 uur durende 4 WD toer op het programma. Wat niet bij de beschrijving stond was dat deze tocht voor zeer oude van dagen was, the oldies.

De 4WD bleek een busje te zijn waar 10 passagiers in konden. Jaap en ik waren met nog 2 personen de enige passagiers. Deze 2 personen waren al redelijk op leeftijd, naar schatting begin 70. Onze gids "Big Mick O'Reilly" was nog ouder. De chauffeuse was wel de jongste van ons allen, maar zij was gehandicapt en liep met een stok.

De eerste kilometer ging over asfalt en daarna reden we de bossen in over een zeer hobbelig pad. We reden richting een farm van 1 van de vele van de O'Reilly familie. Ook die afstand was ongeveer 1 km, wellicht iets meer. We stapten de 4 WD uit en liepen een stukje, wat gezien de leeftijd van de medereizigers en de gids niet zo heel snel ging. Na weer een kort stukje hobbelen stapten we weer uit om een zelfde soort "wandeling" te maken. Intussen had Kate op een vuurtje wat speciaal brood geroosterd en water gekookt voor de thee. Voor het eten en drinken werd ruim de tijd genomen en dus waren de 2,5 al bijna voorbij. De stukjes die we heen gereden hadden reden we weer terug en de 4 WD toer was voorbij. Tegen Big Mick O'Reilly zeiden we maar dat we het erg naar ons zin hadden gehad, maar niets was minder waar. Als we hadden geweten dat dit het zou zijn dan waren we zeker niet mee gegaan. Een oefening voor later was het wel, we weten nu wat ons te wachten staat.

Overigens is Big Mick O'Reilly een leuke verteller. De O'Reilly familie is in 1911 in dit gebied gekomen, toen heette het nog geen Lamington National Park. Deze familie vond het gebied zo bijzonder dat ze het wilde behouden zoals het was en hebben gestreden voor een National Park. Dat is er uiteindelijk ook gekomen. De O'Reilly's hebben hier een guesthouse (waar wij verblijven) en een aantal van de familie leden wonen nog in het gebied op een boerderij.

Big Mick O'Reilly is van de tweede generatie, de derde generatie doet inmiddels ook mee in het hele familie bedrijf. Er zijn vele prijzen en oorkondes in de wacht gesleept.

Na de fantastische 4 WD zijn we gaan wandelen naar de Morans waterval. Niet zo een lange wandeling, maar wel erg mooi. Onderweg aten we een boterham in de zon, het is nog altijd heerlijk weer hier.

Na de wandeling kwamen we langs het cafe hier waar we een ijsje hebben gegeten. En niet alleen wij lusten graag ijs, ook de parkiet lustte er wel pap van. Zelfs de kalkoen was zo brutaal om een stuk af te breken.

Het was pas 14.00 uur en dus liepen we door naar bet begin van een nieuwe wandeling. Het liep langzaam naar beneden over een smal pad dwars door het oerwoud. Erg mooi.

Na terugkomst was het tijd om even te rusten en te douchen.

In het restaurant hebben we heerlijk gegeten en gaan we straks vroeg naar bed.

1. Lonnie:
    13 mei 2015
    leuk, wel even aanpassen aan de oudjes, maar je ziet dan wel veel moois!
  2. Veronica Both:
    13 mei 2015
    Wat een prachtige foto's allemaal zeg.. De ene nog mooier dan de andere. Wat heerlijk lijkt met mij om een koala en een kangoeroe in het echt te kunnen zien.. Echt Top !!!
  3. Yvon:
    13 mei 2015
    Ik zoek het voor jullie wel eens op. Nog even geduld. Ik ben zelf nog nooit in Oceanië geweest. Heb de boek dus nodig. Ik heb er wel één. Dat komt wel goed. De groepsgrootte is belangrijk. In open landschap mag dat nog wel wat volk zijn. Maar in bos is eigenlijk 6 tot 8 personen het aangewezen maximum. Eerst dien ik mij over de andere naturusters te ontfermen de volgende dagen.
  4. Carla:
    13 mei 2015
    Wat een avontuur, maar 70 is toch nog echt niet oud(!!!!)
    Leuke wokkel, goed verzonnen!

Groetjes
    Carla
  5. Len en Syb:
    13 mei 2015
    Hier een bericht van twee oudjes!! We volgen jullie reis elke dag. Heel interessant om te lezen. Jullie maken er wel een intensieve reis van, maar dat ligt jullie wel.
    Vandaag contact gehad met je ouders, Irene. We kregen een heel leuke uitnodiging!
    We wensen jullie veel plezier met jullie volgende reisplannen. We lezen alles wel weer.
    Groetjes en doe voorzichtig,
    Len en Syb.
  6. Johan en Tjimkjen:
    13 mei 2015
    Weer erg mooie foto's, prachtig die vogels en ook nog een Walibi gezien.wauw. Maar nog even over leeftijd, wat is nu oud? Dat zit meestal ik je hoofd. Morgen loop ik 1 dag de 11 stedentocht. Van Workum naar Franeker, 43 km. Moet je eenskijken hoeveel 'oldies' meelopen. En je moet deze zeer geslaagde Tour maar positief benaderen...het gaf jullie even een rust moment in de hektische reis trusten do

Vanuit mijn mobiel verzonden.
  7. Els:
    14 mei 2015
    jammer van die oudjes, meestal zijn de "ouderen" kwieker dan de jongeren. Jullie hebben gewoon pech gehad. In ieder geval genoten.
    mooie foto`s. Geniet ervan.
  8. Selma en erik:
    14 mei 2015
    Leuk, die koala's!
    En die grote holle boom hebben wij ook in Nieuw Zeeland gezien!
    benieuwd naar het verdere verloop van de reis!
  9. Lonnie:
    2 juni 2015
    Over de O'Reilly familie is een tijdje geleden een documentaire geweest, was leuk om te zien