Naar Lamington National Park

12 mei 2015 - Canungra, Australië

Vanmorgen vroeg zijn we vertrokken richting het Lemington National Park.
Eerst een stuk via de snelweg reden we daarna richting de bossen om rond 10:00 uur in Canungra aan te komen.

Daar namen we een kop koffie/thee met iets lekkers er bij. Voor Irene betekende dat een bordje echte oer Hollandse poffertjes. Zie foto dat er echt poffertjes gegeten zijn.

Na deze Hollandse stop reden we via een af en toe zeer smalle weg in de jungle naar ons hotel.

Er zijn hier veel wandelingen te maken die zowel met als zonder gids te doen zijn. Wij hebben er voor gekozen om na de lunch met een gids een wandeling van 2,5 uur te gaan maken. Het was een leuke wandeling waarbij de gids ons veel vertelde.

Er staan hier nogal wat bomen die een soort wortels van boven naar beneden hebben hangen en die de grond in gaan. Dit blijken de wortels te zijn van een wurg vijg.

Vogels die de vruchten van een wurg vijg hebben gegeten landen vervolgens op een andere boom en poepen op die boom de zaden van de wurg vijg uit. Boven op de ontvangende boom gaat vervolgens de wurg vijg om de andere boom heen groeien tot in de grond. De oorspronkelijke boom wordt op die manier verstikt en sterft. Een holle nieuwe boom ontstaat, de wurg vijg. Dit hele proces kan vele jaren duren. We hebben wat foto’s geplaatst waarin de verschillende stadia te zien zijn.

Na de wandeling hebben we wat was gedaan in de wasmachines die voor de gasten beschikbaar zijn.

Het internet is hier erg slecht, we hopen daarom alle foto’s te kunnen plaatsen en überhaubt iets op het internet te kunnen zetten.

Als het te slecht gaat dan slaan we morgen een dag over met het plaatsen van onze belevenissen.

Morgenochtend om 06:45 uur gaan we met een gids een wandeling maken om vogels te spotten. We hopen wat bijzondere exemplaren tegen te komen.

Na deze wandeling staat er een 2,5 durende excursie met een 4WD auto op het programma, we zijn benieuwd.

Misschien tot morgen en anders hopelijk tot overmorgen als we naar Leeding Terrase rijden wat aan de kust ligt.

1. Els:
    12 mei 2015
    ziet er weer goed uit, geniet ervan. groetjes
  2. Pim:
    12 mei 2015
    Macaber bijna, die wurgvijg!
  3. Papa & Mama:
    12 mei 2015
    De reisblog is goed overgekomen en de foto’s ook, dus internet werkt wel.
    De ficus is een interessante boom. In heel veel landen zijn het heilige bomen. Omdat de wortels naar beneden zakken, dus uit de hemel komen. Wij hebben in Indonesië de Waringin (Ficus benjamina) en de Banyan (Ficus benghalensis) gezien. De banyan is volgens ons de wurgvijg die jullie gezien hebben.
    Op Sri Lanka zagen we de Bodhiboom (Ficus religiosa). Een heilige boom, die er slecht uitzag, want hij moest gestut worden.
    Gaan jullie met de excursie met gids de tocht met de 4WD auto maken? Mogen jullie zelf ook rijden? Dat is fantastisch om te doen. In militaire dienst reden met een 4WD jeep door zandafgravingen in Het Gooi. Vond ik geweldig.
    Nog heel veel plezier
    Papa & Mama
  4. Sytske:
    12 mei 2015
    Allemachtig prachtig, die vakantie van jullie.
    Veel te zien en te beleven en mooie foto's.
    De komende dagen maar weer volop genieten!