It giet oan!!!

1 april 2015 - Almere Thuis, Nederland

It giet Oan!!

Het is dat Jaap een fries is anders had ik deze manier van aankondiging niet gebruikt.

Onze reis naar Vanuatu gaat door!!!!! It giet oan!!

Zojuist gesproken met Jurgen, een manager van de reisorganisatie, die dagelijks contact heeft met de agenten op Vanuatu. Zelf is hij meerdere keren op Vanuatu geweest en heeft in de afgelopen tijd, na de orkaan Pam, meerdere foto's toegestuurd gekregen van de huidige situatie op de verschillende eilanden waar wij naar toe gaan. En die situatie is goed.

Tanna, met vulkaan Yasur, is het zwaarst getroffen eiland, maar zelfs daar zijn nog plekken waar niet te zien is dat er een orkaan langs is geweest. Hij heeft foto's gekregen van plekken waar hij geweest is en die er nu nog net zo uit zien.

In de media staan berichten over geëvacueerde mensen van kleine eilanden, kale eilanden, dramatische infrastructuur, dakloze inwoners enz enz.Maar het is niet overal zo op Vanuatu, het land is groot, sommige eilanden liggen 1500 km van elkaar vandaan.

De reden van de evacuaties zijn niet omdat er door de verwoesting niet meer geleefd kan worden op de eilanden, maar omdat er op de kleine eilanden niet voldoende schoon drinkwater is en er ziektes zouden kunnen uitbreken. Op deze manier kan dat voorkomen worden. Let wel, het gaat hier om eilanden waar wij niet zullen komen. Het gaat hier niet om definitieve evacuaties, de mensen zullen binnen en paar weken weer terug kunnen als de watervoorziening hersteld is.

De infrastructuur is er nooit bijzonder goed geweest.

De kiwi's (Nieuw Zeelanders) en de Aussies (Australiërs) zijn 24/7 bezig met de opbouw van het land, en dat loopt zeer voorspoedig. Behalve de infrastructuur wordt er natuurlijk zeer veel werk gedaan voor de lokale bevolking zodat die weer "normaal" leven kunnen.

De agenten garanderen dat de belevenis op de eilanden waar wij naar toe gaan hetzelfde zal zijn als vóór de orkaan. Santo, Pentecost, Ambrym, er is nagenoeg niets loos. Windsnelheden die wij gisteren hebben gehad waren daar ook aan de orde, niet veel bijzonders dus. Voor ons in Nederland zijn die windsnelheden veel unieker dan daar op Vanuatu. Daar zijn ze wel wat gewend en ook de natuur kan die wind wel hebben. Als je vanwege een storm met windkracht 10 of 11 niet naar een land kan dan zou Vanuatu nooit bezocht worden door toeristen. Daar komt een dit nl maandelijks voor van november tot april.

Natuurlijk zullen wij af en toe een boom zien die gehavend is, maar de eilanden waar wij naar toe gaan zijn allerminst kaal, behalve Tanna, Daar lag de windsnelheid rond de 270 km/h, maar niet op de eilanden waar wij verder nog komen.

Mochten zich in de loop van de komende weken veranderingen voor gaan doen op Vanuatu waardoor het toch onverstandig is om heen te gaan, en dan hebben we het over het uitbreken van ziektes, dan zullen wij uiteraard alsnog de reis moeten annuleren, maar vanwege de orkaan Pam is er voor ons, en andere reizigers, geen reden om niet naar Vanuatu af te reizen.

Op 2 mei stappen wij op het vliegtuig van Amsterdam via Hong Kong naar Sydney. Na 2 weken Australië reizen we op 15 mei van Brisbane naar Port Vila, de hoofdstad van Vanuatu op het eiland Efate.

We zullen proberen iedere dag onze belevenissen op de weblog te zetten. Wel moeten we rekening houden met de faciliteiten op Vanuatu. De stroomvoorziening en communicatie lijnen zijn daar niet zoals wij gewend zijn en dat heeft niets met de orkaan te maken.

Nog 4,5 wachten en voorbereiden, we hebben er zin in.

1. Len en Syb:
    1 april 2015
    Fantastisch nieuws. Nu maar alles klaar gaan maken voor de lange reis. Het zal best een hele tijd duren voordat jullie op jullie bestemming zijn. Maar het is wel heel fijn dat jullie plannen verwezenlijkt kunnen worden. We schrijven elkaar nog wel voordat jullie weggaan. Het is toch 2 mei, hè?
    Groetjes, Len en Syb.
  2. Jaap en Irene:
    2 april 2015
    We vertrekken inderdaad op 2 mei, 12.55 uur vanaf Amsterdam Schiphol. Na 11,5 uur vliegen komen we aan in Hong Kong waar we een overstaptijd hebben van 2,5 uur. Van Hong Kong is het 8,5 uur vliegen naar Sydney waar we op 3 mei om 20:15 uur plaatselijke tijd aankomen. Het is in Nederland dan 3 mei 11.15 uur.
    We zijn dan 22,5 uur onderweg, maar daar komt ook transfer tijd nog bij. Al met al verwachten wij van deur tot deur ongeveer 30 uur onderweg te zijn. Dat is lang en vliegen is niet mijn (Irene) hobby. Niet over nadenken, gewoon doen.
  3. Mieke:
    2 april 2015
    Yesssss!!!! Zolang op verheugd. En zware berichten, Maar dit gaat weer een zeer avontuurlijke reis worden, Stelletje bofkonten. Ga jullie volgen dat is zeker. Mocht er nog hulp nodig zijn, noem maar iets onbenulligs als strijken, geef het door.
  4. Mieke:
    2 april 2015
    post en dergelijke wordt natuurlijk ook verzorgd.
    graag wel namen, telefoonnummers van contactpersonen etc.
  5. Carla:
    7 april 2015
    Nou daar ben ik blij om!! Fijn voor jullie! En je weet het: ik ga via de site met jullie mee. (mocht niet in de koffer!!)
  6. Emmy Bitter:
    29 april 2015
    Een hele fijne en mooie vakantie en ik volg jullie graag.
  7. Lilian:
    29 april 2015
    Dat wordt een mooie reis! Ik volg graag.
  8. Selma en erik:
    Jaap en Irene
    Goede reis !! Jammer dat jullie maar kort in Hong Kong zijn,
    Hoop dat jullie veel moois te zien krijgen.
  9. Hilde:
    3 mei 2015
    Jaap en Irene heel veel plezier gewenst. Heel veel genieten.
    Genieten doen wij ook een klein beetje door jullie verslagen te lezen en de foto's te zien.
    We blijven zo op de hoogte van jullie belevenissen.
    Groet
    Hilde