Eerste dag Vanuatu, deceptie dag

16 mei 2015 - Port Vila, Vanuatu

Helaas is de eerste dag op het eiland Efate van de eilandengroep Vanuatu niet gelopen zoals wij gehoopt en verwacht hadden.

Afgelopen nacht zijn we rond 00:05 uur geland op Efate. Na de douane perikelen (echte stempels in het paspoort) hebben we een uur moeten wachten tot iedereen die met hetzelfde busje mee moest aanwezig was. Daarna reden we naar ons hotel waar we rond 01:30 uur ongeveer in ons bed konden.

We moesten vandaag weer vroeg op voor onze excursie naar Pentecost. Epi en een vlucht over Ambrym (vulkaan). Na ons gestreste ontbijt, omdat we laat begonnen, wachtten we op onze lift. Deze kwam niet en de hotelbeheerder was zo aardig om even te bellen. Jaap kreeg de dame van de organisatie aan de telefoon die hem vertelde dat wij niet op de passagierslijst stonden. De excursie kon niet door gaan.

Later hoorden wij dat de excursie naar Pentecost zo ie zo niet door ging omdat er strijd voert tussen de twee stammen op het eiland. De regering verbiedt het reizen naar Pentecost.

De dame van de organisatie raadde ons aan naar het vliegveld te gaan om met haar samen te kijken of een alternatief mogelijk was. Er werd een taxi voor ons geregeld en we zaten binnen een half uur op het vliegveld.

Na intensief overleg en zoekwerk van de dame, ze heeft echt enorm haar best gedaan, werd duidelijk dat een alternatief onbetaalbaar was. Het zou neer komen op een prive vlucht over Ambrym en naar Epi, waar we met zeekoeien zouden kunnen zwemmen als ze er zijn, wat ons voor een halve dag 1200 Euro zou gaan kosten. Dat werd ons veel te gortig.

We vroegen haar wat we op Efate zouden kunnen gaan doen. Ze zei dat we met de bus en vervolgens een ferry naar Hidaway zouden kunnen gaan wat een piep klein elandje is waar je kunt zonnen en snorkelen.

Ze wees ons de bus, maar die bleek de stad in te gaan. De man in het busje achter deze bus vroeg ons waar we heen wilde. We noemden onze bestemming en hij zei dat hij daar naar toe zou rijden. Op het strand werden afgezet en met een piepklein bootje gingen we naar Hidaway, een paar 100 meter van het strand.

We snorkelden wat en namen een lunch toen het begon te regenen. Even klaarde het op, maar daarna kwamen de donkeren wolken weer terug en begon het weer te regenen.

We namen de ferry terug naar het strand aan de overkant en gingen bij een soort bushalte staan waar nog iemand stond. Hij vroeg wat we wilde en zeiden dat we naar ons hotel wilde met de bus en dat we dus op de bus stonden te wachten. Hij pakte zijn telefoon en na ongeveer 5 minuten stond er een busje voor ons neus. De chauffeur Boris vroeg waar we heen moesten en zetten ons vervolgens voor de deur bij het hotel af. De busjes hier (9 persoons) rijden geen vaste route. Je staat langs de weg, houdt een busje aan en zegt waar je naar toe wil. Afhankelijk van de overige passagiers en hun bestemmingen kun je mee of niet. Handig.

In onze kamer wilde we ons weblog gaan schrijven toen de stroom uit viel. We besloten toen even de "binnenstad" van Port Vila in te gaan om te kijken bij aanbieders of er voor ons voor komende maandag een leuke excursie beschikbaar zou zijn. En dat bleek. We gaan maandag een korte wandeling door de jungle maken en daarna naar een dorpje waar traditioneel eten wordt bereidt en een dans wordt gedaan. In de middag hebben we een buggy toer. Dat kan leuk worden, want het blijkt dat het hier in de winter 's middags vaak regent en dus met de buggy toer kan dat een blubberzooi gaan worden. Daar houden wij wel van.

Morgen eerst de coongoola boot tocht van een hele dag.

We hopen maar dat onze eerste teleurstellende dag op Vanuatu de enige is geweest en het geen voorbode is voor de rest van de vakantie op Vanuatu. Overigens bleek ook de creditcard van Jaap het ineens niet meer te doen, dit als toetje aan het eind van de dag.

Op naar morgen.

PS: we gaan straks nog wat foto's plaatsen in de hoop dat die gelukt zijn, want gezien het verloop van de dag zou het best kunnen dat daar ook iets mis mee is.

Het is nu een uurtje later na het schrijven van bovenstaande, maar nog even een aanvulling. Voor we naar Vanuatu vlogen zijn we nog een paar uur in Brisbane geweest waar wat foto's van geplaatst gaan worden.

1. Marco:
    16 mei 2015
    Lijkt wel ee beetje op mijn eerste keer Maldiven, maar toen had je nog geen mobieletelefoon en geen internet (eind jaren 80 vorige eeuw). En maar wachten op m'n bootje naar mijn eiland. Maar alles is goed gekomen en dat zal bij jullie ook wel lukken.
  2. Arie Schippers:
    16 mei 2015
    Dat schiet dus niet erg op.We hopen dat het verder vlotter verloopt.
  3. Johan en Tjimkjen:
    16 mei 2015
    O, echt heel jammer. Je verheugd je er dan zo op. Maar helaas heb je alles niet in de hand. Hoop voor jullie dat de rest van de vakantie een topper zal zijn. Meestal zit er wel eens een dag tussen die niet loopt zoals je het gepland hebt, je bent afhankelijk van de organisatie maar ook van de omstandigheden. Maar ik blijk het wel erg jammer voor jullie vinden. Dit is een reis die je 1x maakt en dan wil je alles eruit halen wat er in zit. Vanaf nu ens ik jullie nog heel veel mooie ervaringen toe. Fijn dat er weer een verhaal was. Groetjes
  4. Els:
    16 mei 2015
    jammer maar laat je niet weerhouden te genieten. Toch weer een heel avontuur geweest.
  5. Jaap en Irene:
    16 mei 2015
    We hebben het verslag na jullie reacties nog wat aangepast. We zijn nl ook nog een paar uur in Brisbane geweest voor we naar Vanuatu vlogen.
  6. Rob en Martha:
    16 mei 2015
    We hopen van harte dat de rest van jullie geweldige reis goed zal verlopen en dat de creditkaart van Jaap weer snel actief is. H.G. Martha en Rob.
  7. Siet en Herman:
    Andere landen,andere gewoonten.
    Jaap mijn broer, had ook ditsoort ervaringen in Afrika.
    Misschien zijn wij wel te haastig,Trouwens wat je schrijft over de mensen,zij lijken mij erg vriendelijk
    Groetjes en een mooie verdere reis,Siet
  8. Pim:
    16 mei 2015
    Hopen maar op betere ervaringen de komende tijd! Het kan toch niet slechter gaan dan zó!?
  9. Papa & Mama:
    16 mei 2015
    Nou hadden jullie alles zo goed voorbereid en dan toch nog problemen.
    Hoe kan het dat jullie niet op de passagierslijst stonden en de excursie daardoor niet door kon gaan? Deze excursie hadden jullie toch bij Pacific Island Travel geboekt. Dat de excursie niet meer door kon gaan had men volgens ons bij Pacific Island Travel moeten weten en daar hadden ze jullie - via e-mail of desnoods via het hotel - van op de hoogte moeten stellen. Jullie hadden goede ervaringen met Pacific Island Travel. Het is te hopen dat dit zo blijft.
    We denken dat Marco gelijk heeft en dat alles wel goed zal komen. Daar moeten jullie voorlopig maar van uitgaan.
    Hopelijk lezen we in de volgende reisverhalen alleen maar leuke dingen.
  10. Carla:
    16 mei 2015
    Wat een avontuur, wel jammer, zo lang naar uitgekeken. Maar er komen nog meer dagen. komt allemaal goed! Kijk uit naar het volgende verhaal!!
  11. Theo en Hettie:
    17 mei 2015
    Jammer van deze dag, maar het komt vast goed.