De Cooncoola cruise

17 mei 2015 - Efate, Vanuatu

De excursie van vandaag was een boottocht met de Cooncoola. Rond 08:45 werden we opgehaald met een busje, maar voor dit busje er was waren er al vele andere busjes bij ons gestopt.

Wanneer je hier langs de weg staat betekent dat dat je met de bus mee wil. Dus alle busjes die langs kwamen (beide richtingen op) stopten om te vragen waar we naar toe wilden. Keer op keer moesten wij antwoorden dat we op een busje wachtten voor de cooncoola cruise.

Ons was verteld dat de bus die ons zou ophalen een grote bus was. Dus toen er wederom een klein busje stopte zeiden we tegen de chauffeur dat we niet mee hoefde. Maar dit bleek wel het juiste busje te zijn, dus de man drong aan en stapte uit om ons op te halen van de overkant.

Vervolgens was het 40 minuten rijden naar de andere kant van het eiland. Dit gaat op een nogal kronkelige manier omdat de chauffeurs van de busjes alle gaten in het wegdek ontwijken. En er zitten nogal wat gaten in de weg.

Onderweg konden we goed zien waar de cycloon Pam in meer of mindere mate huis heeft gehouden. Duidelijk was dat Noord-West kant veel minder te lijden heeft gehad dan de andere kant. Echter, nagenoeg alle bomen zijn weer groen aan het worden. De grootste bomen hebben vaak verloren van de cycloon, maar dat zijn er relatief weinig. De meeste bomen van gelijke hoogte hebben het overleeft, maar takken en bladeren verloren die nu weer aan beginnen te groeien.

Op de boot was het heerlijk vertoeven. We voeren eerst naar een eilandje waar een zeeschildpadden kwekerij zit. Daar kweken ze zeeschildpadden omdat deze met uitsterven worden bedreigd. Als de schildpadden 1 jaar zijn worden ze in zee uitgezet. Dan hebben ze de grootste overlevingskans.

Na dit bezoek voeren we naar de andere kant van dit eilandje om bij een strand aan te meren. Daar konden we snorkelen of wat luieren. Ook kregen we daar een bbq lunch.

Na de lunch hadden we ook nog gelegenheid om te snorkelen. We hebben leuke visjes en mooi koraal gezien. We hebben dit geprobeerd zo mooi mogelijk op de foto te zetten.

Onderweg terug naar Efate was er een groep dolfijnen die met ons mee zwom, erg leuk.

Ook was er een groep grote vissen die gevoerd werden waardoor ze boven kwamen. Er is helaas geen goede foto van, daar zwommen de vissen veel te snel voor.

Morgen gaan we twee excursies doen. In de ochtend een korte wandeltocht door de jungle en een bezoek aan een dorpje waar traditioneel wordt gekookt en gedanst.

In de middag gaan we een buggy toer doen in de hoop dat we flink kunnen gaan scheuren in die dingen, dat is wel aan ons besteed.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sytske:
    MOOI!!!
  2. Carla:
    17 mei 2015
    mooi, die blauwe zeester!!
    maar ook die zeemeermin ziet er goed uit!! ik wist niet dat die daar voorkwamen!
  3. Els:
    17 mei 2015
    Hele mooie foto`s, die blauwe zeester is zeker bijzonder. Geniet met jullie mee. Groetjes
  4. Johan en Tjimkjen:
    17 mei 2015
    Tja, weer erg mooie foto's. En gelukkig een geslaagde dag.
    Jaap, de volgende keer neem ik zeker je fototoestel mee om tijdens het snorkelen te fotograferen. Die heb je zeker niet voor noppes gekocht. Mooi hoor. No do. Groetnis.
  5. Papa & Mama:
    17 mei 2015
    Dit was weer een dag zoals een vakantiedag behoort te zijn. Geweldig die foto’s met de Olympus TG-3. Een zeemeermin in bikini is trouwens wel heel apart, de meeste zeemeerminnen hebben volgens ons schubben.
  6. Theo en Hettie:
    17 mei 2015
    Mooie foto's wel apart een vis die je vaak in de waddenzee bij Friesland ziet zwemmen.
  7. Diny van Arkel:
    17 mei 2015
    Het ziet er schitterend uit! Fijn, dat deze dag was zoals jullie hoopten.
  8. Hermien:
    19 mei 2015
    gelukkig vermaken jullie je uitstekend!
    leuk om alle verhalen te lezen!