Cultureel en actie dagje

18 mei 2015 - Efate, Vanuatu

Vanmorgen na het ontbijt werden we opgehaald voor een cultureel uitje naar het traditioneel dorpje Ekasup.

De mensen in het dorp leven voor een deel nog traditioneel en voor toeristen laten ze zien wat hun tradities zijn.

We werden verwelkomd door een meneer die op een grote schelp blies en wat een behoorlijk lawaai maakte. Al lopend over het toegangspad werden we belaagd door de krijgers (toneel uiteraard). Bij de ingang van het dorp besliste het stamhoofd of we naar binnen mochten of niet. Door een rechtopstaande tak met bladeren uit de grond te trekken gaf hij het teken dat we welkom waren.

In het dorp vertelde onze gids (ook bewoner) over verschillende onderwerpen zoals over het bereiden en bewaren van eten, medicijnen en de jacht.

Ook vertelde hij wat de tradities zijn bij de verschillend stammen als met in het huwelijk treed. In de westerse beschaving doet men een ring om zodat iedereen kan zien dat je getrouwd bent. Hier op Vanuatu zijn er stammen waarbij de vrouw een tatoeage streep onder het oog krijgt aan gebracht. Maar het kan ook zijn dat er 1 of 2 voortanden van de vrouw er uit geslagen worden. Wanneer er dan een man naar haar lacht en zij lacht terug kan de man zien of deze dame getrouwd is.

Had Irene toch 2 missende voortanden, maar heeft ze nieuwe laten plaatsen. Ook is er geen ring en dus kan niemand zien dat ze getrouwd is.

Na deze culturele excursie namen we een lunch bij een restaurantje vlak bij ons hotel. Daarna werden we opgehaald voor de buggy toer. De stoelen in de buggy zijn voor zeer smalle mensen gemaakt. Het is zijn kuip stoeltjes met een zeer harde opstaande rand. Dat zit niet echt comfortabel, zeker niet voor Irene. De heupen hebben het met al dat gehobbel en geschud erg zwaar gehad.

Het was een leuk uitstapje.

Naast dat er foto's geplaatst zijn hebben we ook twee filmpjes op youtube gezet. 1 Filmpje is van de man die ons verwelkomde in Ekasup en op een grote schelp blies. Het andere filmpje is ook in Ekasup waar gedanst en gezongen werd.

Morgen vertrekken we naar het eiland Ambrym waar we een meerdaagse vulkaan tocht gaan maken. Dit is deels kamperend en deels logeren we in een guesthouse. Gedurende deze dagen hebben wij geen toegang tot het internet. Wij kunnen dus de komende dagen geen reisverslagen en foto's laten zien.

Op zateredag 23 mei vliegen we van Ambrym naar het eiland Espiritu Santo waar we als het goed is weer internet hebben, maar zeker is dat niet. We hopen dus vanaf 23 mei jullie weer te kunnen berichten over onze avonturen.

1. Pim:
    18 mei 2015
    Is een tatouage-streep dan niks voor Irene?
  2. Sytske:
    18 mei 2015
    Leuk idee van Pim, beter dan de tanden er uit laten slaan!
    Kamperen in de wildernis lijkt mij ook een spannende ervaring. Ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen. Veel spanning, avontuur en plezier nog.
  3. Els:
    18 mei 2015
    veel plezier. De linken voor youtube werken bij mij niet!
  4. Jaap en Irene:
    18 mei 2015
    De linken zijn inderdaad niet aan te klikken, je moet de link even kopieeren en vervolgens in de adresbalk van je browser plakken. Dan moet het wel werken. Succes
  5. Els:
    18 mei 2015
    werkt niet, heb ik al geprobeerd
  6. Franci:
    18 mei 2015
    Fijn om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. En ik ben blij dat ik geen gehuwde vrouw ben daar!
    Veel plezier op jullie orkaantocht!
  7. Ruud/els:
    18 mei 2015
    Deze digibeet is het toch gelukt om de filmpjes te bekijken.
    Zoals overal in dit soort gebieden speciaal voor de toeristen.
    Nog veel plezier op jullie reis.
  8. Carla:
    18 mei 2015
    Dat welkom dat jullie daar hadden lijkt veel op dat van de Maori's in Nieuw Zeeland. Leuk hoor.
    Als ik Irene was, ging ik ook voor de tatoo! Wat die nieuwe tanden gekost hebben!!!
    Veel plezier en ik kijk weer uit naar de volgende verhalen!
    Voorzichtig aan hoor!!

gr.
    Carla
  9. Theo en Hettie:
    18 mei 2015
    Leuke film. Wel een hele andere wereld. Een buggy tour en dan midden in de bush
  10. Papa & Mama:
    18 mei 2015
    Jullie hebben waarschijnlijk geen film van de buggytoer kunnen maken. Dat zou erg leuk geweest zijn. Als we op 23 mei weer wat van jullie horen hopen we alleen maar over geweldig leuke belevenissen te lezen. Veel plezier en doe voorzichtig.
  11. Gerda jansen:
    18 mei 2015
    Bijzonder leuk om jullie reisverhalen te lezen. Heb een goede tijd!
  12. Mieke:
    27 mei 2015
    lachen met die tanden. Ik zou half-getrouwd zijn. dat toeristen gedoe met geblaas lijkt me minder, maar de verhalen erna errug interessant.