Van Waterton Lake NP naar Fernie

12 september 2023 - Fernie, Canada

Na het ontbijt deden wij de kofferbak open om onze bagage daar in te doen toen we zagen dat er een banaan aangevreten was en een beker gevuld was met zaadjes. We bleken een passagier mee te hebben, een muis. We hebben de hele auto gecontroleerd en vaak "boe" geroepen, maar geen muis kunnen ontdekken. Janet denkt dat de muis vertrokken was, op zoek naar nieuw eten om te verzamelen. Ze heeft ons een muizenval gegeven met pindakaas er op, die staat nu achter in de kofferbak voor het geval de muis toch nog meegereisd is.

De route van Waterton naar Fernie was ongeveer 130 km, dus niet zo ver, maar onderweg was er het één en ander te bezoeken.

We bezochten de Lundbreck Falls. Niet een hoge waterval, maar wel een mooie om te zien. Wat opvalt onderweg is dat sommige bezienswaardigheden slecht zijn aangegeven. We hebben gelukkig een vrij gedetailleerde kaart waarop de bezienswaardigheden staan aangegeven en samen met het navigatie systeem weten we tot nu toe alles te vinden.

Na de waterval kwamen we langs de Frank Slide, de dodelijkste rotsverschuiving ooit in Canada.
In 1903 was er een enorme rotsverschuiving op Turtle Mountain bij het plaatsje Frank.
De voornaamste oorzaak van de Frank Slide was de onstabiele geologische structuur van Turtle Mountain.
Een gebied van 3 vierkante kilometer op de bodem van de vallei werd begraven tot een gemiddelde diepte van 14 meter, met enkele plekken tot wel 45 meter.

In het plaatsje Sparwood staat de grootste truck ter wereld, de Titan Terex
Op de foto's kun je zien hoe groot deze is doordat we er zelf bij staan.
De truck is bijna 7 meter hoog, 20 meter lang en 7,5 meter breed.
Een tank inhoud van 3600 liter en een verbruik van 265 liter per uur. Dat is duur rijden.

Één van de grote bosbranden in Canada in de afgelopen maanden was een aantal kilometers voorbij Sparwood richting Fernie.
De brand is er nu gelukkig niet meer, maar we hebben niet gezien waar het was, het bos langs de weg was nog intakt en waren de verbrande bomen niet te zien.

Overigens was de brand in het Waterton Lake National Park al 6 jaar geleden, vertelde Janet ons. Het duurt lang eer de situatie weer hersteld is.

We zijn nu in Fernie in het Best Wester Plus Fernie Mountain Lodge.

Vroeg in de avond zijn we nog even naar het centrum van Fernie gegaan omdat we hadden gelezen dat er wat mooie historische panden staan. Dat klopte inderdaad, maar echt de moeite waard voor een foto vonden we ze niet.
Wat wel de moeite waard was voor een foto en een film was een waanzinnig mooie en gloednieuwe truck.
Irene word daar helemaal blij van en vroeg de chauffeur om even achter het stuur te mogen zitten, zie de foto's.
De chauffeur zocht een slaapplek en wij zeiden in welk hotel wij verblijven. Hij belde heen en er was nog een kamer vrij.
Jaap reed vooruit met de auto naar het hotel en Irene reed de truck er ook heen!! zie film 😯 De vakantie kan niet meer stuk.😁

Morgen gaan we hier de omgeving bekijken.

We hebben tot nu toe mooi weer. In de nachten en ochtend is het behoorlijk fris. In de nacht vriest het soms, in de ochtend is het 10 graden, maar zodra de zon erbij komt loopt de temperatuur snel op naar rond de 22 graden.

1. Ruud:
    12 september 2023
    Idd groot formaat truck. Meenemen en thuis parkeren gaat echt niet. Gr
  2. Papa & Mama:
    12 september 2023
    Dit zijn toch weer leuke belevenissen, vooral het avontuur met de truck. Zat Irene achter het stuur toen deze film gemaakt werd, of was dit op een ander moment?
  3. Jaap en Irene:
    13 september 2023
    Ik heb alleen even achter het stuur gezeten in de truck toen deze stil stond. Ik heb zelf de film gemaakt toen de chauffeur bij het hotel aan kwam. Achteraf had ik wel even met hem mee kunnen rijden, maar we wisten niet wanneer hij naar het hotel zou gaan rijden.
  4. Ine:
    13 september 2023
    Wat n gevaarte. Nidt echt handig om te parkeren. Wel geweldig om er in te zitten.