Vanuatu

20 maart 2015 - Port Vila, Vanuatu

Een jaar geleden besloten wij om een reis te gaan maken naar de eilandengroep Vanuatu. De reden om daar heen te gaan is o.a de werkende vulkanen die van dichtbij te bewonderen zijn.

Behalve de vulkanen is er nog veel meer te zien natuurlijk, het is een paradijs op aarde.

Vanuatu ligt ten Noord Oosten van Australië in de stille oceaan. Het is een orkaan gebied waar in de maanden november tot april grote kans is op orkanen. Vanuatu heeft jaarlijks meerdere keren te maken met orkanen.

Op 13 en 14 maart was het orkaan Pam die over de eilanden van Vanuatu heen trok. Deze orkaan was veel krachtiger dan de orkanen in het verleden die Vanuatu aan deden.

Via de media konden we zien en horen dat Vanuatu geheel in puin ligt. Echter, het blijkt dat niet alle  eilanden getroffen zijn. Van de 83 eilanden zijn er 65 bewoond en zouden wij er 6 bezoeken, Efate, Tanna, Epi, Ambrym, Pentecost en Espiritu Santo. Het laatste eiland, Santo, is niet getroffen, dat eiland viel volledig buiten de route van orkaan Pam. (Zie plaatje hiernaast. Klik er op voor een grote versie)

Tanna is het zwaarts getroffen. Men vertelde dat geen boom meer overeind staat op dat eiland, maar dat klopt niet. Veel bomen staan er nog wel, maar het blad is verdwenen.

Efate, het eiland met hoofdstad Port Vila en het startpunt van onze reis op Vanuatu, is voor de helft ernstig getroffen. De andere helft van het eiland is ook behoorlijk gehavend, maar daar ging de orkaan iets minder vernietigend te werk.

De eilanden Epi en Ambrym lagen binnen de route van de orkaan, maar iets meer buiten de zeer vernietigende zone.

Pentecost lag nog ietsje verder van de zeer vernietigende zone, maar dan moet je nog steeds rekening houden met windsnelheden van boven de 100 km per uur.

Vandaag, vrijdag 20 maart en een week na de orkaan Pam, heb ik contact gehad met het reisbureau. Er is inmiddels contact met verschillende contactpersonen op Vanuatu zodat informatie uitgewisseld kan worden over de toestand op de eilanden.

Ondanks de voltreffer op Tanna zijn daar de hotels up en running, daar is weinig schade. De natuur ziet er niet uit, de bomen zijn kaal. De vulkaan Yasur zal er nog zijn, maar het is onbekend of de wegen daar naar toe in orde zijn. Op Tanna zouden wij alleen de vulkaan gaan bezoeken.

Ook op het eiland Efate en in de hoofdstad Port Vila zijn de hotels weinig beschadigd. De natuur daar heeft het beter overleefd dan op Tanna, maar hoeveel schade er precies is is onbekend.

De berichten van Epi, Ambrym en Pentecost zijn positief. Er is schade, maar voornamelijk aan de hutjes waar de eiland bewoners in woonde. De hotels en ook, volgens de berichten van de mensen ter plekke, aan de natuur zou weinig schade zijn.

Het reisbureau blijft de komende dagen contact houden om meer bevestigingen te krijgen over de toestand op Vanuatu.

Het is nog altijd onzeker of onze reis naar Vanuatu door kan gaan. Op dit moment annuleren heeft geen zin, er is nl geen negatief reisadvies voor Vanuatu voor de periode dat wij heen gaan, dat is nog te ver weg. Er moet eerst meer duidelijkheid komen over de toestand aldaar.

Volgende week hopen we weer wat meer informatie te krijgen en wellicht is er dan een definitieve beslissing mogelijk.

1. Frida:
    20 maart 2015
    Leuk dat jullie weer een weblog hebben. Ik hoop voor jullie dat de reis doorgaat en voor de mensen op Vanuatu dat zij er snel weer kunnen wonen en schoon (drink)water hebben.
  2. Sytske:
    20 maart 2015
    Dat klinkt allemaal niet zo slecht maar dramatisch genoeg natuurlijk als je daar woont. Spannend of jullie gaan, zou voor Vanuatu ook fijn zijn, toeristen brengen weer wat geld op, voor de weder opbouw.
  3. Els:
    20 maart 2015
    Hoop dat het idd door kan gaan, toerisme is erg belangrijk om het daar weer op te bouwen en dat jullie kunnen genieten.
  4. Len en Syb:
    21 maart 2015
    De vorige keer dat ik je sprak, Irene, had je het over Vanuatu, maar daar had ik nog nooit van gehoord. En nu volop in het nieuws.
    Uiteraard hopen we dat jullie reis door kan gaan, maar tegen de tijd dat jullie vertrekken mailen we nog wel even.
    Groetjes, L&S.
  5. Carla:
    23 maart 2015
    Nou duimen dat jullie toch kunnen gaan!!
    Anders wordt het nog moeilijk om een alternatief te vinden op zo'n korte termijn!
    Ik lees/hoor het wel!!!