Dansend noorderlicht

27 maart 2018 - Luosto, Finland

Gisterenavond rond 22:00 uur gingen we weer dik ingepakt naar één van de twee lokaties waar het noorderlicht goed te zien is.

Zondagavond was ons eerste noorderlicht prachtig. Gisteren was het nog mooier omdat we dit keer dansend licht gepresenteerd kregen. Het was fantastisch om te zien hoe de noorderlichtbanen dansend in elkaar overvloeiden van de ene naar de andere kant van de hemel.

Het noorderlicht is bijna altijd als groen licht zichtbaar. Afhankelijk van de eigenschappen van de deeltjes van de zon komen deze wel of niet in de atmosfeer. Zijn de omstandigheden ideaal dan kun je soms ook de kleuren geel, rood/roze of zelfs blauw zien.

Op de foto met de 2 horizontale noorderlicht banden is de onderste behoorlijk geel en zelfs helemaal onder het geel een vleugje rood/roze.

Op de andere foto staat het dansend noorderlicht met ook onderaan wat gele gloed

We hebben dus echt mazzel, want dit zie je niet vaak. We hopen in de komende dagen nog veel mooie noorderlicht kleuren te mogen gaan zien.

Vanmiddag gaan we naar de amethistenmijn en sneeuwschoen wandelen. Op de berg bij de mijn zullen we laat in de avond weer proberen het noorderlicht te spotten.

In de afgelopen 2 dagen hadden we prachtig weer, vandaag is het bewolkt en momenteel valt er sneeuw. We blijven voor nu even lekker binnen, we vertrekken pas later in de middag naar de mijn.

1. Papa & Mama:
    27 maart 2018
    Weer mooie foto’s. We denken dat jullie wel kunnen blijven fotograferen, want steeds denk je een nog mooiere foto te kunnen maken. Het is toch wel weer een heel aparte reis die jullie nu maken.
  2. Jaap en Irene:
    27 maart 2018
    De klapper komt nog. (hopen we)
  3. Pim:
    27 maart 2018
    De husky safari vond ik al indrukwekkend, maar dit is ERG mooi!
  4. Els:
    wauw
  5. Sytske:
    Prachtig!
    Ik ga emigreren denk ik.